1. Home
  2. Liefde en relaties
  3. Het effect van social media op je liefdesrelatie

Het effect van social media op je liefdesrelatie

door | jul 13, 2022 | Liefde en relaties

 326 views

In de jaren 90 deed het ‘online aanwezig zijn’ wereldwijd haar intrede. Bedrijven ontwikkelden diverse webapplicaties om mensen online met elkaar te connecteren. De komst van MSN was toen een ware hype. Via Instant Messenger konden mensen online berichten versturen en kort nadien werd de webcam in het leven geroepen om visual storytelling mogelijk te maken. Anno 2022 is de schaal van het internet razendsnel geëvolueerd en zijn applicaties als Skype, WhatsApp, Instagram, Facebook, YouTubeTikTok en Twitch niet meer weg te denken uit onze samenleving. Meer en meer mensen doen een beroep op deze social media apps om met elkaar verbonden te blijven. Dat gaat niet altijd zonder slag of stoot want deze applicaties, die zo een belangrijk onderdeel van ons dagelijks leven uitmaken, hebben een niet te onderschatten invloed op onze (liefdes)relaties.  

De komst van de eerste datingsite

In 1995 lanceert Match wereldwijd haar eerste datingsite, een partij die tot op heden nog steeds actief is in de dating community. Match werd gezien als de enige ‘echte’ datingsite. Eind jaren 90 werden de eerste Nederlandse datingsites gelanceerd waaronder e-Matching en D-date. Aan het begin van het jaar 2000 brak een geheel nieuwe fase aan voor datingsites. Met de komst van Parship (opgericht in 2000) en Lexa (opgericht in 2002) was het virtueel koppelen geen onbekend terrein meer. 

Enkele jaren later werden HyvesNetlog (nu Badoo) en Facebook (opgericht in 2004) in het leven geroepen.

Van datingsites naar smartphone apps

De eerste iPhone werd in 2007 gelanceerd en die maakte het mogelijk om via de Apple store datingapps te installeren. Zo werd in 2009 de applicatie Grindr ontwikkeld (een datingapp voor gay mannen) en in 2012 de welbekende Tinder app. De eenvoud van deze applicaties hebben het datinggebeuren op indrukwekkende wijze voorgoed veranderd. Zo kan iedereen via zijn smartphone virtueel daten en op zoek gaan naar een (liefdes)relatie. 

Het algoritme vindt de perfecte match voor jou

Wat al deze datingapps met elkaar gemeen hebben, is dat ze gebruik maken van een algoritme (= informatie die verwerkt wordt aan de hand van het gedrag van de gebruiker. Deze informatie wordt door het algoritme opgeslagen om later op de behoefte van die gebruiker in te spelen). Zo weten deze datingapplicaties meer over je dategedrag dan jijzelf. Wie vind je wel of niet aantrekkelijk, hoeveel seconden blijf je op iemands profiel, bij welk profiel lees je de bio of scrol je door zijn/haar foto’s enzovoort. Met andere woorden, deze datingapps houden jouw ‘swipegedrag’ nauwlettend in de gaten, zodat ze jou profielen kunnen aanbieden die overeenkomen met hoe je de applicatie gebruikt. Verder is het belangrijk om te onthouden dat deze datingapps meestal vragen om je aan andere socialemedia-accounts als Facebook te koppelen, zodat ze nog meer informatie (data) over jou kunnen verzamelen en nog beter kunnen inspelen op jouw datebehoeften.

De impact van sociale media op onze relaties

Niet iedereen heeft de behoefte om zijn (liefdes)leven op sociale media te delen. Voor sommigen is het gebruik van sociale media pure tijdsverspilling. Iedereen die zichzelf zichtbaar maakt op sociale media, creëert een online persona, iemand bij wie hij/zij zich goed voelt om vervolgens zijn/haar doen en laten met de wereld te delen. Daarnaast heb je koppels waarvan de ene wel actief de mooiste liefdeskiekjes deelt en de wederhelft als een schaduw door de feedpagina scrolt. Onbewust creëert een dergelijke dynamiek verwachtingen ten opzichte van de ander. De ‘low profile’ partner blijft liever uit de spotlights, terwijl de andere aan de hele wereld wil laten zien hoe mooi hun relatie is. Dit komt omdat de ijverige partner het ideaalbeeld van de relatie in stand wil houden en dat niet in gevaar wil brengen, terwijl de afzijdige partner hun liefdesleven liever privé houdt.  

Studies hebben aangetoond dat partners soms druk voelen om hun relatie op een positieve manier voor te stellen op sociale media, terwijl dat eigenlijk helemaal niet zo is. 

De relatiestatus

Tegenwoordig bestaat op bijna alle socialemedia-apps de mogelijkheid om je relatiestatus aan te passen. Het veranderen van die relatiestatus naar ‘in een relatie’ geeft plots meer tevredenheid tussen koppels, terwijl die status niets zegt over de kwaliteit van de relatie. Dit komt omdat deze online persona geen gezichtsverlies wil lijden ten opzichte van zijn volgers. De bewijsdrang om online een positieve indruk achter te laten is op dat moment groot en alles staat in het teken van de affectie die men van het publiek krijgt. 

Het eigen reflecterend vermogen is op dat moment volledig vertroebeld waardoor de kwaliteit van de relatie naar de achtergrond verdwijnt. Voor de introverte partner, die liever zijn liefdesleven privé houdt, is het niet gemakkelijk om in de digitale wereld van sociale media te navigeren en nog eens te voldoen aan de verwachtingen van de wederhelft die wél actief is op sociale media. We mogen niet vergeten dat het positief posten van relatiegerelateerde onderwerpen geen garantie is voor een goede relatie. 

8 tips om sociale media constructief te gebruiken

  1. Hecht geen belang aan de relatiestatus van je partner. Zoals eerder vermeld, biedt dit gegeven geen garantie voor een goede relatie. 
  2. Laat je partner in zijn/haar waarde. Het is oké als je wederhelft jullie liefdesrelatie niet publiekelijk wil delen. 
  3. Hebben jullie een moeilijke periode, laat je dan niet negatief uit over jullie relatie door middel van dubbelzinnige inhoud. Dit zal de situatie alleen maar verergeren.
  4. Schep geen verwachtingen die jullie relatie in gevaar kan brengen. 
  5. Respecteer elkaars mening en grenzen als je partner bijvoorbeeld liever niet met zijn gezicht online vertoond wordt. 
  6. Overdrijf niet en houd je online persona eerlijk, toegankelijk en positief. 
  7. Hou je persoonlijk profiel ‘persoonlijk’ en plaats geen inhoud zonder toestemming van je partner. 
  8. Je partner ongevraagd taggen is uit den boze. Vraag aan je wederhelft of hij/zij dit oké vindt. Dit laat zien dat je hem/haar betrekt bij je socialemediagebruik.

Dit vind je wellicht ook interessant

Voor jezelf opkomen in een relatie – Zo voorkom je een relatiecrisis
Hoe kan je je relatie spannend houden? 4 tips
Vrouwen die pijn ervaren tijdens het vrijen – Dit kun je eraan doen
Opnieuw verliefd – Daten voor de actieve 50-plusser

Fabio Vinago
Fabio Vinago

Fabio is naast auteur een fulltime content creator. Op zijn YouTube kanaal en TikTok account deelt hij dagelijks video’s over liefde en relaties, persoonlijke groei, narcisme en meer. Fabio is een gediplomeerd psycho- en relatietherapeut, gespecialiseerd in gedragstherapie en persoonlijkheidspsychologie.

Meer leesvoer

Schrijf je gratis in op de B-zen nieuwbrief

Schrijf je gratis in op de B-zen nieuwbrief

Word lid van de B-zen community en ontvang exclusieve aanbiedingen direct in je mailbox.

Je bent succesvol ingeschreven

Pin It on Pinterest